Medlem
|
|
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
|
|
Medlem
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 91
|
En enmansföretagare kan kanske titulera sig ansvarig webbmasterprogramutvecklarsäljarföretagsadministra tör, alternativt manager på slutet om man tycker det låter finare.
Instämmer med fredlund.
Många småföretag med specialistkompetens jobbar i nätverksform. Det är smart och kostnadseffektivt för alla parter.
Mitt tips är att inleda med att göra en grundlig behovsanalys.
Ta reda på hur mycket kunden vill satsa egentligen.
Utifrån behovsanalysen skriver man en offert där allt som ingår i produktionen specas med antal arbetsimmar per moment och kostnad uppdelat per moment. Slå fast den totala produktionstiden och den totala kostnaden.
Glöm inte att ta med tid för projektledning.
Var ärlig och ange den tid du verkligen behöver.
Godkänns offerten ska det skrivas avtal.
Avtalet reglerar villkoren för uppdragets utförande.
Hamit-99 är väl en bra utgångspunkt, fast den är rätt gammal nu. Finns även mallar att köpa från juristföretag.
När du väl utför jobbet ge alltid kunden mycket mer än vad ni kom överens om, så får du helt säkert fler kunder genom rekommendation.
Kundvård är viktigt. Ta för vana att höra av dig till dina gamla (och nya) kunder och kolla hur det går för dom. Går det segt med affärerna för dom så ge dom lite hjälp på traven utan att ta nåt extra,och vips, så vill de ha ett till jobb gjort.
Mvh pa
Edit: Stor bokstav ska det vara på rätt ställe ja...
|