Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-22, 00:04 #20
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by wizzo@Feb 22 2007, 00:05
Citat:
Kanske bättre med ett standardord? Jag röstar för it-ansvarig! ;-)
Webster!
Citat:

Jag brukar ibland annonsera efter folk här på WN. Normalt brukar de flesta begära mellan 100 kr/tim och 400 kr/tim. Men jag har vänner som jobbar med webshoppar och liknande som klarar sig fint med duktiga 16-18åringar och de får 50-100 kr/tim. Vad du bör lägga dig på för prisnivå beror helt och hållet på din kompetens/utbildning och vad du vänder dig för målgrupp. Som duktig och etablerad programmerare kan du säkert ta 1000 kr/tim, men som newbie lär du inte komma i närheten av det.
Hur brukar ni göra när ni redovisar antalet arbetade timmar för beställaren och vice versa om du är beställare på vilket sätt kommer ni överens om kostnads taket + eventuella patchnings timmar?
Vad är brukligt i branschen? Säger man bara den här veckan har jag arbetat 25 h om dagen så är det klartt?
Eller brukar ni göra upp priserna paketvis där ni benämner hur lång tid varje etapp och fas eventuellt kan ta, finns det nån bra mall man kan använda sig av?
ett tips från mig är att hitta samarbetspartners inom alla områden,
låt säga att du är bra på programmering, så kanske du har en vän som är bra på design?
och en tredje som är bra på att sälja.. slå samman era kloka huven och dela tjänster fram och tillbaka.

om någon tar 100 kr i timmen blir det väl typ en lön på 30 kronor i slutändan.. inte en lön jag skulle ta direkt

runt 600 tycker jag är normalt.. kanske nästan för lågt?
fast det e juh klart att det beror lite på vad det är för projekt..
som html programmerare så kanske en lägre lön funkar..
men tunga lösningar med avancerade SQLfrågor osv.. så tycker jag 600 är en vettig lön.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat