Killen - Eftersom webmaster inte är ett svenskt ord så finns det ju ingen riktlig definition i Sverige. För mig är en webmaster någon som klarar av html, php/asp, kanske lite java och annat som är relaterat till webben. Grazzy hade tydligen en helt annan definition.
--------
Grazzy – Det var ganska stora projekt du drog upp som exempel. Gör man sådana tjänster så kommer det behövas mycket marknasföring för att få användare och det har man förmodligen inte tid/råd med om man ska jobba som konsult. Att göra webbsidor som saknar användare blir nästan meningslöst som referens i mitt tycke. Det krävs användare för att veta om koden fungerar och hur många buggar och mindre missar den innehåller. Söker jag en duktig webmaster och personen har varit med och gjort funktioner till bubblare.se så väger det tyngre än om han har gjort sin egen sida som han kallar bupplare.se och som aldrig använts av någon. I det första fallet tar jag kontakt med bubblare.se och hör vad de tycker om hans arbetsinsats. I det andra fallet har jag ingenting att gå på.
I vilket fall så tror jag att vi har olika uppfattningar om vad en webmaster gör. Det kan mycket väl vara så att jag har fel, men när jag hör ordet webmaster så tänker jag på någon med de kvalifikationerna som du verkar se i en ”utvecklare”.
--------
Wizzo - Om en webmaster är någon som behärskar html och som kan uppdatera webbsidor via ett admingränssnitt så skulle jag säga att en lagom lönenivå är 25-100 kr/timme. Det är inga pengar man kan leva på, men samtidigt något som många 12 åringar idag klarar av. I så fall behöver man nog inga mer referenser än html-sidan som man gjorde till sin mamma på passagen.se