Citat:
Originally posted by grazzy@Feb 21 2007, 19:40
Varför göra gratisjobb åt andra när man istället kan göra gratisjobb åt sig själv och tjäna lite pengar i processen? En portfolio är ju knappast ett problem att bygga upp, och vem bryr sig om referenser om en person har 6-7 schyssta siter i bagaget?
|
Klart man kan göra jobb åt sig själv istället. Men det är nog inte alla som kan komma på idéer för 6-7 kompletta webbsidor. Ska sidorna fungera som referenser behöver de ju vara lite mer avancerade än bara text och bilder.
Men det är klart... Har man gjort en egen webbshop, ett community och en söktjänst så skulle jag som uppdragsgivare förmodligen nöja mig med det och inte kräva fler referenser. Är det däremot ett viktigt och stort projekt som jag behöver folk till, så skulle jag inte nöja mig med egna referenser. Då skulle jag nämligen vilja tala med tidigare uppdragsgivare för att ta reda på om personen fungerar bra i grupp, är snabb och kan skriva lättbegriplig och buggfattig kod.
I vilket fall så lär man som programmerare först få ganska små och enkla uppdrag. Då räcker det nog fint med egna referenser också.