|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag tror de flesta här inne började med gratisjobb för att få lite fina referenser. Utan referenser så kommer du inte att bli anlitad. När du har gjort lite jobb så kommer du även få kunder via rekommendationer. Förklara för de nya kunderna att de får ett lågt pris till att början med, eftersom du är ny i branschen, men att du kan komma att höja priserna om efterfrågan på dina tjänster ökar. Sen höjer du priserna vartefter så att du hamnar på en bra nivå där du har så mycket arbete som du vill ha eller kan hantera.
Jag brukar ibland annonsera efter folk här på WN. Normalt brukar de flesta begära mellan 100 kr/tim och 400 kr/tim. Men jag har vänner som jobbar med webshoppar och liknande som klarar sig fint med duktiga 16-18åringar och de får 50-100 kr/tim. Vad du bör lägga dig på för prisnivå beror helt och hållet på din kompetens/utbildning och vad du vänder dig för målgrupp. Som duktig och etablerad programmerare kan du säkert ta 1000 kr/tim, men som newbie lär du inte komma i närheten av det.
Skillnaden på en webdesigner och en webmaster är att webdesignern jobbar med grafiken till sidan och webmastern med koden. Men sen finns det ju många som gör båda delarna.
Edit: Såg nu att Killen redan hade förklarat skillnaden mellan en webdesigner och webmaster.
|