Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-19, 17:42 #46
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by patrikweb@Feb 19 2007, 16:48
Fast detta blev du inte klokare över.
Idiotförklaring när dom är som snyggast Det du beskriver är ju ganska simpelt och grundläggande. Du glömmer att tråden heter "Ip-baserad reklam".

Citat:
... man får räkna med att mindre städer där operatören inte har några större distro routrar går vidare så kan vara rätt stort område fel.
Fel är det först när man lovat kunden en sak som inte stämmer.

Ponera att vi har en kund som säljer pellets, vi säger att han vet vilka regioner hans konkurrenter är starka.

Då kan vi erbjuda honom att i stället för att köra en "run of site" kampanj för 50 kr CPM'en köra en riktad kampanj för 250 kr CPM'en mot dom områdenda i sverige där han enklare kan slå sig fram. Dvs där dennes konkurrenter inte är lika dominanta. Det kan vara en stad, ett flertal städer, eller ett eller flera län.

250 kr kontra 50kr låter ju dyrare men kostnaden för samma mängd kunder blir avservärt mindre. Det kanske behövs upp mot 50 ggr mindre exponeringar för att nå samma resultat.

Kunden är glad för denne kom undan billigare MEN vi som säljer blir ju den största vinnaren för vi har massor av utrymme kvar att sälja. Kunde man sälja så och få fullbokat så är ju vinsten 200 kr per CPM.

Så tänk mer som att det inte finns några fel bara mer rätt i vissa regioner.

Vi har testade det här massor och det funkar jättebra, men man skall inte nöja sig där. Vi har en tvguide och där kan våra annonsköpare köpa annonsexponeringar baserat på hur besökaren använder siten. En kvinna som senaste veckan klickat på ett trädgårdprogram och jobbar på ett mindre företag. Hon skall även ha discovery-channel i tablå'n och hon skall besöka guiden minst 2 ggr i veckan. Hon måste bo i Stockholm eller söder om stan.

För 17 kr är hon din ! Skämt och sido vi har CTR på 25% på vissa riktade kampanjer så det funkar utmärkt.

Ovanstående exempel är ju lite för riktat för att det skall vara några volymer men det är principen.

Alla som klickat på ett pokerprogram och bor i norrland. Alla som bara läser TV3 & Kanal5 och har en stundent-uppkoppling. osv osv ... Ju mer man kan hjälpa köparen ju bättre.

Citat:
Bästa lösningen är att försöka matcha vissa IP i en lista som man vet vilken stad dom sitter i för att få fram bättre resultat.
Vi har testat, det funkar inget bra och vi har testat på stora volymer data (ipadresser) där vi haft facit. I Telias system kan min grann-ip vara i Norrland.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat