Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-19, 13:22 #1
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 15
davidj davidj är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 15
Jag sitter och analyserar marknaden för webbannonsering, och har kommit över lite siffror på CPM-annonsering. Sajterna är typiska internet-sajter med nyheter, artiklar, forum, etc kring ett ämne; husdjur, bostad, nöje, prylar osv. Annonseringen köps genom speciella annonssäljare, antingen fristående företag eller inhouse hos större sajter.

I annonseringsföretagets prisblad kan det då t.ex. stå
"<Sajten.com> besöks av 60.000 unika webbläsare som genererar cirka 200.000 sidvisningar per månad."
"Pris för leaderboard: CPM 100 SEK"

Det verkar ju solklart, men jag vill bara säker på att jag får det rätt:
1) Givet full uthyrning bör annonsbolaget åt den här sajten ta in ca 200,000 sidor * 100 SEK / 1000 sidor = 20,000 kr / månad? Stämmer det?
2) Vad kan ett annonsbolag ta för att sköta annonseringen åt sajten? Tar dom en andel eller fast månadsavgift? 10%, 25% eller 50%, eller 5K, 10K, 25K eller mer per månad?
davidj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat