Intressanta svar! Jag tror att den största anledningen till att blocket dominerar är för att killen som en gång startade det hela gjorde det väldigt tidigt. Han satte hjulet i rullning och sedan dess har det bara behövt rulla.. jag menar deras koncept och sida skiljer sig inte nämnvärt från när det hela började.
Blocket har ju varken avancerade funktioner eller annat flashigt, de lever på sina besökare. Blocket är bra för att det hänger mycket folk där.
Konkurrera med blocket handlar alltså uteslutande om besökare. Där finns det ju möjlighet för redan stora hemsidor att ge sig in på marknaden.
Men hur gör man om man börjar från noll?
Att locka besöka bort från blocket är nog som ni andra skrev, en väldigt segdragen process. Man får kanske börja väldigt nischat och sen sprida ut sig. Själv tycker jag blocket är svindyra men det kanske kvittar när man vet att man får sina saker sålda där. Kanske inte hjälper att erbjuda gratis annonser heller, sålänge blocket är standard.
Sen en sista sak. Finns ju redan flera små uppstickare, men jag kommer knappt ihåg någon. Det gäller att ha ett lätt namn som folk minns, gärna påhittat. Google är ett genialt namn, det har ingen innebörd sedan tidigare och kan alltså med 100% förknippas med företaget.
Allt går!
ps. Vad skulle det kosta att låta bygga en site av blockets modell? Alltså en enkel och smidig annons-sajt utan alltför avancerade funktioner.