Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@May 4 2004, 18:15
Alltså det är bara en grad på hur mkt man hänger på WN, eftersom alla här vet det så bryr väl sig ingen ?
|
Jo jag!
När jag var ny på forumet trodde jag Guru var en extra kunnig person, ngn som kanske representerade forumet. Det är vad ordet Guru står för "sakkunskap, vishetslärare, expert" mm. Mig veterligen fanns det ingen manual var det stog att här betyder ORDET något annat hur mycket tid man spenderar på forumet.
Jag vill inte på något vis, verka negativ, tycker det annars är ett välskött och intressant forum med en mycket god ton och bra och flera mkt generösa och aktiva skribenter som delar med sig av sin kunskap.
Vad jag starkt reagerar emot är att jag får en "titel" jag på inte sätt kan leva upp till , vilket hindar min kreativa frågelust. Fast nu har jag i och för sig löst det via min signatur, men det var också som att gå över ån efter vatten… Och inte tillför det ngt för den allmänna kvalitetsnivån…
ICKE ATT FÖRGLÖMMA: Forumet besöks också av massa oregistrerade läsare som söker information, inspiration och svar på frågor. I och med att man inte kan skriva inlägg anonymt (vilket jag i vissa fall skulle ha velat göra) så är det inte roligt att "tappa ansiktet" inför alla som inte vet vad guru betyder på VM om de tittar i ens uppgifter och bli titulerad Guru i början av ens karriär - när man är väl medveten om sina begränsningar och man vet hur ofantligt mycket man har att lära sig innan man blir en "expert". Söker läsaren X inte information om skribenten, efter att ha läst ett inlägg av kan läsaren X misstolka att detta svar är korrekt fast Gurun svarat käpprätt åt h-e. Jovisst detta korrigeras snart av en annan längre ner i tråden, men kanske inte läses av läsaren X som försvinner ut i cyberrymden och som bara har det felaktiga inlägget i bagaget…
Här sitter riktiga experter och utvecklar säkerhetssystem för banker och annat på hög nivå, dessa vill jag kalla Guru - om de därtill har en pedagogisk förmåga att lära ut. Det hänger ihop. Kunskapen i sig är mindre viktig om förmågan att lära ut saknas för en GURU. Guru - tja kanske "bara ett ord" måhända - men tar man ORD på allvar, så tror jag Ni förstår min ståndpunkt. För som vi alla vet ORD är rätt använt den ultimata makten. (off topic: Om man nu inte besitter pananormala förmågor)
En annan lite mer illustrerande benämning på de som skriver över 50 inlägg är som jag tidigare föreslagit ordet "Stammis" eller om man nu absolut måste skoja lite "inventarie".
Några mer och kanske bättre förslag? För en liten Kvalitetssäkring kan väl bara vara alla här till glädje!?
Trams eller kvalitetstänkande? Var och en avgör...