Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-13, 01:42 #23
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av obe
Citat:
Ursprungligen postat av fredlund
köper du en bra cpufläkt och en bra nätdel så blir den mer eller mindre helt tyst.

kan rekommendera Zalman cpufläkt.

nätdel kan jag rekommendera:
460W iPower Silent Edition

den har en ljudnivå på max 16dB och kostar 795 kr på inet.se
Liten uppföljning:

Det blev ingen Bubba för mig. Jag statsade på att tysta min server istället.

Jag skaffade först mig en Zalman 7000AlCu cpu-fläkt, men datorn hängde sig hela tiden om man körde fläkten i tyst läge (Fick också såga lite i fästena, det var en konding i vägen ). Nästa grepp var att dämpa hårdisken, och detta gjorde väldigt mycket. Dock blev disken väldigt varm. Jag testade även Revoltec HDD-Cooler HD Silencer, som var kass, den dämpade inget alls. Men kylflänsarna gör ju säkert nytta iaf. Sedan köpte jag också en "460W iPower Silent Edition" på Inet, och denna var otroligt tyst. Jag hittade även en inställning i Bios så cpu-fläkten varvade ner. För säkerhets skulle klockade jag ner hela datorn till 1,8GHz.

Datorn är praktisk taget ljudlös nu (när HDD:n inte går). Cpu-tempen ligger mellan 36-39 grader. Jag tror även det gjorde en del för luftcirkulationen när jag drog om lite sladdar och så i datorn.

Nästa steg blir att införskaffa två SATA-diskar och köra RAID på dessa. Förmodligen är dessa nya diskar mycket tystare än min gamla disk som har några år på nacken.

Detta kanske vore något iofs: http://www.inet.se/Datortillbehoer/Haarddi...luminum/4902158

Tack för tipsen Fredlund!
inga problem,
gott att det löste sig

/Fredlund
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat