|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Jun 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Jun 2004
|
Hej
Ja, det finns många aspekter att ta hänsyn till. Det som Misterbister tar upp kommer du med all sannolikhet att stöta på. Jag utgår från att ert företag är inom den "mindre" kategorin eftersom ni saknar rutiner, eller åtminsone stöd i det arbete ni utför. Ni har med andra ord en ganska platt organisation där alla känner varandra och man gör det som skall göras oavsett huvudsaklig arbetsuppgift. Nu har behovet av struktur uppkommit när trycket på organisationen ökat..
Men som Misterbister skriver så är dessa projekt ofta ingen lätt uppgift, och du kommer säkert stöta på problem med människor som inte vill "anpassa sig". Har ni flera mellanchefer kommer dessa att bevaka sina områden och ifrågasätta dina förslag/beslut. Viktigt alltså att ledningen stödjer dig i så fall...
När du skriver rutinerna så gör det övergripande sett ur ett helhetsperspektiv, och låt mellancheferna skriva sina lokala rutiner på detaljnivå under överseende av dig. Koppla allt samman på ert intranet/server så att man kan följa den röda tråden..
Du får gärna maila/PM:a mig om hur det ser ut på ert företag, om hur det går för dig, vilka problem du stöter på etc, om du önskar ha ett bollplank. Jag jobbar med denna typ av uppgifter dagligen och har förhoppningsvis något att bidra med.
|