Citat:
# Kundorder När en kundorder kommer, vad görs "exakt". tex; Börjar ni att skriva ut ordern och kollar om det finns på lagret?
|
Vi har byggt upp det som så att vårt affärsystem gör i princip allting automatiskt, det enda som behövs göras manuellt är att kontrollera beställning.
I övrigt beställs allt hem från leverantörerna automatiskt och om någon produkt är restad skickas ett mail ut till kunden.
Reservation av lagerprodukter sker också automatiskt.
Så på denna bit är det inte mycket jobb m om man bara bygger ihop ett ordentligt system.
Citat:
# Order till leverantörer Hur länge väntar ni med beställningar? Om det kommer en order från kund på vara som ni inte lagerför. Även fast vissa leverantörer erbjuder fri frakt så kan det ibland vara värt att invänta lite mer beställningar till just den leverantören för att slippa det administrativa arbetet "en extra gång"?
|
Oftast lägger vi en beställning per dag hos våra leverantörer, dock brukar vi vänta med att beställa om beställningen är under en viss summa (10000 kr har vi bl.a en gräns på.) och då beställs det dagen efter istället.
Mailen försöker vi kolla så ofta som möjligt och det funkar väldigt bra.
Tidigare hade vi så att vi svarade på alla mail kl 15.00 och framåt, men när det dök in 300 mail per dag som skulle besvaras efter kl 15.00 så tröttnade man rätt snabbt.
Citat:
# Telefonrutiner är ni "alltid" tillgängliga i telefon när ni är där? Har ni speciella telefontider?
|
Vi har valt att inte ha något telefonnummer och det har funkat bra då vi svarar snabbt på mailen.
Svarar man dock inte snabbt på mailen tycker jag absolut att man alltid ska finnas tillgänglig på telefon när man är på arbetet.
Citat:
# Rutiner i det dagliga arbetet Hur lägger ni upp eran tid? Är det lite av varje hela tiden eller finns det fasta rutiner vad som ska göras exempelvis när ni kommer på morgonen.
|
På morgonen besvaras för det första alla mail, sen går man igenom dom beställningar som inte har blivit behandlade och efter det börjar man packa dom ordrar där allt finns i lager.
En sak som är viktig att tänka på är att man svarar på mailen innan man börjar behandla och packa ordrar.
Annars får man många arga kunder som t.ex vill ta bort en produkt eller lägga till en produkt som man inte har noterat innan man börjat packa deras order.
Citat:
Hur sköter ni bokföringen av varor? När det kommer varor för ni det direkt in i tex. spcs?
|
När vi får in produkter från våra leverantör så förs dom in direkt i vårt system.
Vi trycker bara på den beställning som vi har mottagit så skriver den ut klisterlappar som man sätter på varorna som ska på lager och samtidigt så uppdatererar den lagerstatusen.