Citat:
Originally posted by clirre@Feb 7 2007, 18:20
Att köra php lokalt gör jag ibland. Just nu gör jag inte det, det är i princip inte det som är problemet (eller bara en liten del av problemet). Det är egentligen mest felsökningen.
Alltså, säg att jag skriver in en ny kodrad. Jag är inte helt säker på att jag har tolkat php-dokumentationen rätt och skriver ofta lite fel. För att felsöka och se om jag gjort rätt är det enda jag kan göra är att reloada filen i browsern och kolla om det funkade eller inte. Det är alltså true/false och knappt någon ledning alls, utom ibland när det står vilken rad felet är på.
Det är det jag menar med metodik och debugging. Lägger ner otroligt mycket tid på att felsöka och eftersom jag inte kan php egentligen så gör det det hela lite svårare.
|
Man kan inte lära sig php från php.net enbart.
Om jag vore i din situation så skulle jag nog köpa mig en bra bok om php. De flesta har ett avsnitt om felsökning (debugging) och förklarar grundläggande språk-strukturer. Men du bör undvika böcker av typen php komplett på 3 veckor, snabbstart, kickstarta php, php på nolltid – dessa böcker kommer inte ge dig mycket mer än än fler exempel att klippa ihop.
De tar lite tid men om du tänker efter så sitter du nog hellre en kvart om dagen på tunnelbanan (eller bussen eller spårvagnen) och läser små bitar än att frustreras timtals över exempel som inte fungerar.
Annars, vad du kan göra, är att söka lite på php och felsökning, och försöka hitta sidor som grundligt går igenom php och kontrollstrukturer, när använder man foreach och när for, eller är det bättre att använda while, vad är det för skillnad på = och == och för den delen ===, vad finns i $_POST och $_SERVER, vad är OOP och för felsökning hur använder man var_dump och print_r.
Du lär inte få några heltäckande svar förutom från en välskriven bok.
(Jag förlitar mig på
Core Web Application Development with PHP and MySQL som lägger stor vikt vid struktur, säkerhet och felsökning men den kan nog vara lite väl tung att ta till sig från "nybörjarnivå" – rekommenderar i alla fall varmt)