Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-07, 10:27 #17
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe
De moderna webbläsarna använder en textzoom, pixlar fungerar lika bra där. Så base font kan du sätta till 10px för dessa.
Inte IE 6, om man nu kan kalla den modern. Textzoomen funkar inte i IE 6 om man anger teckenstorleken i px eller pt.

Sen är det lite missvisande att säga att 1em är ungefär lika med 16px. Det beror helt på besökarens inställningar. Har man ändrat teckenstorlek i ens webbläsare kanske 1em snarare är runt 24px, bara för att ta ett exempel.
IE 6 är ju lika modern som min mormor <_<

Men det är just därför som man skall definiera font-size: 63% för IE explicit. Eller 100.1%, där 0.1% läggs till pga eventuella avrundningsbuggar i vissa ljusskygga webbläsare. Det mesta har jag också nämt två gånger nu.

Conditional comments gör jobbet för mig i a f när det gäller IE:
Kod:
 <!--[if lt IE 7]>
  <link media="screen, projection" rel="stylesheet" href="assets/css/ie.css" type="text/css">
 <![endif]-->
En em är, per default, ungefär 16px. Egentligen, ur rent typografiska termer är det bredden för bokstaven M.

Mycket riktigt är det ett flexibelt mått, också därför som det är rekommenderat att ställa in ett bas-värde för body, om man nu faktiskt inte vill ge full kontroll till användare (vilket inte är fel det heller, faktiskt).

Kanske repeterar jag självklarheter. Men å andra sidan är det ju värt att diskutera.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat