Visa ett inlägg
Oläst 2004-05-03, 01:01 #6
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Skickas det som postpaket eller som flygfrakt?
Jag tar det alltid med flygfrakt, snabbt enkelt och säkert.

Citat:
Med eller utan fraktsedel?
Självklart med fraktsedel eftersom det förenklar förtullningen.

Citat:
Till vilken adress? via tullager/ombud eller direkt till firman?
Bror på vilket fraktbolag du skickar med, UPS direkt till firman och P.EX (Posten Express) hämtar jag på Landvetter.

Citat:
Hur sker tulldeklarationen, och vem gör den?
Kör du med UPS så sköter dom det åt dig, dom vill dock att du har ett kundnummer hos dom. Tar du det med någon av P.EX's samarbetspartners så kan dom sköta det hela åt dig för en mindre summa pengar. Du kan även göra tulldeklarationen själv med risk för att du får vänta på förtullning och krånliga blanketter.

Citat:
Hur nogrannt specifieras alla klassifieringar, ned till minsta löstagbar del och typ av påse den ligger i?
Oftast inte så noga men i förra veckan fick jag 6 lådor DVD öppnade av tullen i GBG.

Citat:
Vad kostar kalaset förutom tull och moms såklart ca?
Om du låter P.EX sköta jobbet åt dig så kostar det 250.- i speditionsarvode och 190.- för upprättandet av tulldeklaration. Dessutom tillkommer en terminalkostnad om 196.- oavsett om du gör jobbet själv.

Citat:
När betalas det, kredit hos tullverket eller ombudet (schenker) ?
Du kan söka tullkredit men måste då deponera lika mycket i förskott, alltså ingen idé. Hos ombudet kan du får kredit, oftast 10 dagar.

Citat:
Hur får man alla avgifter tullsatser och moms specifierat?
På fakturan från ombudet.

Citat:
I bokföringen redovisar man tull+avgifter eller slår man ihop de med det man betalade till den man köper av?
det blir olika datum på kvittot?
Lämnar jag till jgul

Hoppas att du blev lite klokare.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat