Visa ett inlägg
Oläst 2007-02-06, 11:27 #8
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by spider@Feb 6 2007, 11:07
Från en som egentligen inte är så insatt:

Jag har hört att Bredbandsbolaget är de enda som kan göra streamning av video bra, detta för att dom byggt upp och äger sina egna nät. Alla andra använder Telias nät och Telia som måste vara världens mest framåtsträvande företag gör så att man måste skapa en kanal till varje klient som vill streama, istället för att bara skapa en enda kanal. Detta gör att det går åt enorma mängder bandbredd i onödan, Telia vill ju sälja så mycket bandbredd som möjligt!

Detta kanske inte ens är sant men jag har hört det från EN källa jag litar på. Någon annan som kan bekräfta eller förkasta detta?
Jag gissar att det du pratar här är multicast. Det är möjligt att BBB är de enda som har stöd för det i sitt nät. Detta har ju dock bara effekt ifall många personer vill "lyssna på" samma dataström samtidigt, tex sändningar av radio och tv-kanaler live. I de fall som vi har här så handlar det ju om sajter där man vill titta på film "on-demand" och i detta fall så bör det inte spela nån roll ifall nätet klarar av multicast eller inte.

Att det sedan däremot är bra att ha kontroll på bandbreddsutnyttjandet (och QOS) i nätet ifall man vill sända film är ju en annan sak. Det kan man ju bara kontrollera på sitt eget nät.

/H.

P.S. Sorry för OT i OT! D.S.
henning är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat