|
Medlem
|
|
Reg.datum: Aug 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Aug 2004
|
Eclipse, du skrev: "Den primära skillnaden mellan S-ATA och SCSI är att S-ATA måste armen plocka informationen i den ordning den ska skickas till datorn. Disken låter mycket mer, det knastrar."
Det är inte helt sant. Numera finns NCQ (Native Command Queue) för S-ATA, vilket gör just det du beskriver, eller motsvarande åtminstone (jag känner inte till detaljer).
Min budget tillåter det jag behöver, med andra ord köper jag bästa SCSI-diskarna om jag så behöver dem, men jag vill inte lägga pengar på något jag inte har nytta av.
Vad gäller utrymmet så behöver jag runt 50gb till för att klara mig med marginal en längre tid. 150gb raptor räcker gott, och 250gb barracuda räcker därmed också, men mycket av utrymmet kommer vara oanvänt. Jag byter diskarna reglbundet oavsett, och jag kommer inte hinna fylla 250gb innan det är dags att byta igen.
Jag går dock i andra tankar just nu som består i att utöka det hela med en separat databasserver med scsi, och då är jag säker på att två barracuda 250gb räcker gott och väl i befintliga servern som kommer agera webbserver med apache/php (och eaccelerator).
Tack för era svar.
|