Det första jag tänkte på när jag såg denna debattartikel är det brev som vi och ett stort antal andra svenska webbhotell fick förra året. Brevet skickades från City Network och handlade om Ballou. Här kommer några utdrag från brevet:
Citat:
Affärsverken Karlskrona AB, som är ett helägt kommunalt bolag av Karlskrona kommun och som sin främsta verksamhet har att leverera el till kommunen och dess invånare, har fått en förfrågan från Karlskrona kommuns it-avdelning om de inte kan hyra ut datorhallsutrymme till dem. It-avdelningen har inte gjort någon ansträngning att gå ut på den öppna hostingmarknaden och begära in offerter. Affärsverken har inget datorhallsutrymme f n, så de beslutar sig för att att bygga en helt ny datorhall. Affärsverkens styrelse menar att Affärsverken måste hitta ytterligare en hyresgäst för att, som det uttrycks, ”kunna finansiera bygget”.
Affärsverken hittar Ballou Internet Services AB, som för övrigt undertecknad var delgrundare och delägare i, innan det såldes 2001 till amerikanare. Nu ägs det av svenskar igen. Varför ett helägt kommunalt aktiebolag över huvud ska gå in på den öppna hostingmarknaden är för mig helt oförklarligt. Det finns ju tillräckligt med datorhallar i Sverige utan att Karlskrona kommun ska behöva bygga en ny.
Vi på City Network hade väl inte reagerat så kraftigt om vi inte fått reda på hur mycket Ballou får betala för 124 m2 helt nybyggd datorhall med bl a reservkraft och modern brandsläckningsanordningar. Affärsverken investerar 10 milj kr i datorhallsbygget.
|
Citat:
För en hypermodern datorhall på 124 m2 betalar Ballou 48 000 kr/mån. Inklusive el!
Ja, ni läste rätt – elkostnaden ingår i hyran hur mycket elpriset än går upp!
När vi jämför detta med City Networks elkostnader – och då är vi relativt mycket mindre än Ballou och borde därmed ha betydligt lägre elkostnader än vad de har – ligger vi inte så mycket lägre i elkostnader vad Ballou betalar i hyra inkl el!
Vem skulle inte vilja hyra en modern datorhall inkl el enbart för elkostnaden? City Network ställde därför också frågan till Affärsverkens VD om vi också skulle kunna hyra utrymme i datorhallen för samma pris och villkor. Svaret från VD:n var att det inte fanns mer utrymme att hyra ut. Till saken hör att ingen annan än Ballou har fått en chans att hyra hos Affärsverken i Karlskrona.
Affärsverken var tvungna att begära kommunfullmäktiges tillstånd att få investera 10 milj kr i datorhallsbygget. Detta fick de. Som kommuninvånare överklagade jag beslutet till Länsrätten, som dock gav kommunen rätt. Länsrätten tittar enbart på om kommunen fattat beslutet formellt riktigt, inte om beslutet i sig strider mot konkurrenslagar och likn. Jag har nu överklagat till kammarrätten och tillfört ytterligare synpunkter där.
Förutom att man kraftigt misshushållar med Karlskrona kommuns invånares skattepengar ger man sig in och gynnar en enskild näringsidkare med oerhört mycket pengar och sätter därmed konkurrensen ur spel. På detta sätt kan antingen Ballou hålla lägre priser eller tjäna mer pengar.
Vi anser att denna konkurrenssnedvridning inte bara missgynnar oss på City Network utan också alla övriga hostingföretag i Sverige. Vi anser det horribelt att kommuner ska kunna gå in och starkt favoriserar enskilda företag på övriga företags bekostnad.
Även om vi är konkurrenter, så gäller det att konkurrensen sker på lika villkor. Denna gången är det Karlskrona kommun, nästa gång kan det vara din egen kommun, som försöker sätta käppar i hjulet för er.
|
I slutet av brevet bifogades det en uppskattad kalkyl över kostnaderna för Affärsverken och Ballou, med följande slutsats:
Citat:
Varje år går således Affärsverken med en förlust på MINST 1 356 000 kronor! Vad är detta om inte subventionering!? Räknat på 7 år blir den totala förlusten 9 492 000 kr!! Och då har vi inte räknat in alla övriga kostnader som tillkommer, serviceavtal, underhåll, jourtjänst, reparationer, försäkringar m m
|
Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i City Network's påståenden men jag tror inte att de skulle skicka ut sådana här kraftiga anklagelser utan en viss grund. I ljus av detta, tillsammans med det faktum att merparten av budgethotellen enbart kör öppen källkod, så känns Ballou's debattartikel rätt så missriktad.