Poängen med mitt inlägg var att få fram mer information vilket du inte gav innan. Kul att du ballar ur bara för du ser mitt nick, väntade snällt här =)
Det mesta av det du skriver nu utelämnades i första inlägget som istället lät som en beskrivning av ett slarvigt företag som trampat dig på tårna genom att ta kunderna som inte längre ville betala 1000kr om året för en domän hos dig.
Gissningsvis därför ingen svarat i tråden mer än några som har fått ovanstående intryck?
>Att ange ett namn företaget jobbar under istället för det juridiska namnet kan vara slarv.
>Att få underskrifter från fel personer på ett företag kan vara slarv.
>Att inte ha en fullständig prislista på sin websida kan vara slarv.
>Att vara gayklubbägare, musiker(drag-on-the-line) och filmskapare privat kan jag fortfarande inte relatera som skumt bara för man är VD.
Mycket mer skrevs faktiskt inte i inlägget jag svarade på förutom att de använder konkurrenters domäner vilket idag verkar vara mer regel än undantag.
Citat:
9 kap. Brottsbalken
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två
år.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).
|
Bedrägeri är när du har en vinning i sakfrågan eller skadar målsman. Jag kan inte se en vinst för företaget i fråga genom att ange ett halvkorrekt företagsnamn då det inte kan förvillas med något annan företag eller är så felskrivet att man inte hittar företaget. Har jag missat något synsätt på varför man vill ange fel namn metodiskt? För att förvirra kanske...
Om de däremot som du nu antyder till skillnad från hur jag förstod första inlägget satt i system att skicka falska dokument med ogiltliga underskrifter så är DET bedrägeri och urkundsförfalskning.
Riv det eller samla det på hög och överför givetvis ingenting. I stort sett alla krav på omedelbart agerande oavsett vad det gäller luktar det ständigt illa över. "Du måste agera/besluta dig nu! Annars är det för sent" - klassisk bluffmakarefras.
Men detta vet du mycket väl redan...
Tycker det är skumt varför IIS och deras nordiska vänner precis som du nämner inte märker att bolagsnamnet är fel. Detta är inga nystartade fåmansbolag/instutioner och har jurister tillgängliga för att kontrollera så allt står rätt till i frågor av detta slag.
Hur ska någon kunna förstå vad du menar är skumt om du inte skriver mer än att någon snor dina kunder som anger sitt verksamhetsnamn istället för juridiska namn, ibland har fel underskrifter och VDn gör musik+film? Det var ju uppenbarligen någonting mer bakom och bad jag inte bara dig att publicera den informationen liksom du nu gjort tillsammans med en roman om mig? Varför?
Menmen, offensiv är tydligen bästa försvar och jag känner inte att jag, du eller någon annan på WN får ut någonting av att jag skulle besvara vissa delar i ditt inlägg.