Du ger oss väldig knapphändig information. Du tycker det är konstiga resultat på google på VDns namn. Är det konstigt att vara homosexuell och aktiv i RFSL? På vilket sätt får detta dig att "fundera"?
Om de nu kommer och viftar med en underskrift som inte tillhör ägaren av domänen (din kund) så ser jag inte problemet? Du kan väl knappast flytta en domän för att någon person som inte äger den har skrivit under? Antigen har jag missförstått eller så har du utelämnat något.
Däremot så är det extremt fult och direkt olagligt att registrera konkurrenters varumärken/domäner på det sättet som du nämner. En aktör som agerar på det sättet kan inte jag se som seriös inom något område!
Att slarva med sitt juridiska namn är ett misstag många har gjort (inklusive jag själv som du vet) men knappast något alvarligt brott. Organisationsnumret anges alltid i samband som det juridiska namnet för att förtydliga och undvika missförstånd. Att det skulle vara en brottslig taktik har jag svårt att se mer att man missat en utav de åtskilliga tusentals regler som existerar. På vilket sätt utnyttjar de sitt "falska" namn? Men ja, troligen kan du rent juridiskt vinna över ett avtal om det juridiska namnet är inkorrekt och org-nummer saknas.
Du har säkert mer än detta i belägget i att det skulle vara en skum aktör än att de tar dina kunder med faxade underskrifter? Vad är det för konstiga metoder som de har använt vid överföringen, att de får fullmakt från dina kunder om att de vill förflytta domänen ifrån dig är inget konstigt eller olagligt. Har kunden skrivit under det på falska grunder? I så fall är det ett brott. Berättar de inte vad det är som skrivs under? I så fall är det ett brott.
Du har nog utelämnat någon information för att det ska var underligt, allt du har sagt är att de tar dina kunder.
Att de länkar en domän i ditt företags namn till en oberoende negativ artikel (oberoende till den mån att det inte är RIKTAD som skrivit) är smutsigt och kan förstå att det är irriterande. Men samtidigt är det mycket upplysande!
Stämmer den här artikeln som domänen pekar mot om hur ditt företag och du agerar Peter?
I så fall kan jag förstå att kunderna skriver på en fullmakt om att byta registrar...