Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2004
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Jag själv är inte så gammal har inte direkt koll på hur mycket det tar att köra en hårt belastad webserver.
Men kan en hel del om hårdvara och om servrar. Spel servrar på lan har jag lite erfarenhet utav. Tilexempel tidigare hade vi en P4 2.0ghz ifrån dell med 512 ram i. Och det var ju inga problem att köra en spel server på den.
Sen inhandlade jag en begagnad server. En Dell burk med dubbla P2 Xeon 450. med 1gb ram i. Och nymera kör vi 3 olika spel servrar på den maskinen. Jag måste ju tänka mig att när man kör en Webserver så är multitasking ett mycket stort plus.
Skillnaden mellan just intels Xeon cpuer och en vanlig p4 som jag själv har testat då. Om man extraherar 4 filer på cirka 1gb styck på en vanlig p4 så segar det ihop totalt. Den klarar inte riktigt av att ta hand om många olika uppgifter.
Men gjorde samma sak på Xeon burken. Testade som max att köra 15 uppackningar samtidigt. Det var inga som helst problem att öppna photoshop och 3dstudio max det klarade den galant.
Menar det att när 100 användare vill ha något i databasen så är det många processer samtidigt. Därav så rekomenderar jag Xeon. Dock så är det ju mycket mycket dyrare med. Alternativet är ju att köpa begagnat men då är det ju inga service avtal osv.
Diskar. Se till och köp en server med hotswap platser. Och ett raidkort. och kör sen en raid 5 på det. Då kan en disk gå sönder. Du drar ut den trasiga disken och sen stoppar i en ny. På så sätt har du ett säker backup. även spegling i windows. varför jag inte anser att det är särskilt bra är ju att du inte får någon hastighets ökning i en speglnig. Och även om du kör en raid så behöver man ju inte köpa så snabba diskar. det räcker ju med U2W och så sätt spara massor med pengar. En 9gb scsi disk kostar ju inte mycket pengar. och så är det inte farligt att köpa scsi diskar begagnat. eftersom dom håller väldigt länge.
Om jag skulle rekomendera ett märke på servrar så hade jag valt Dell. har varit på ett företag i cirka ett halv år där har dom enbart dell. Dom hade ju service avtal men om en server går sönder för dom så kommer det en ny nästa dag. och Dell är faktiskt ett väldigt bra företag.
Mvh Tommy
|