|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2003
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2003
|
Från början använde jag DELL och på senare tid övergått till supermicro (.com).
Vi använder genomgående Pentium4 Hyperthread i olika krutpaket, vissa maskiner kör med celeron 2,8 och liknande, dessa är mailservrar eller mailtvättar.
Då vi övergripande kör webservrar har vi mellan 1 och 4GB ramminne i varje maskin, förutom dns som har 512mb vardera.
Hårddiskar är en smaksak, personligen sätter jag i för ändamålet, ibland ide, ibland scsi och på senare tid s-ata, glöm för allt i världen inte backup, lägg ner några hundringar på dubbla hårddiskar och spegla innehållet, om den ena ger upp.
Ett par exempel, baserade på supermicro 5640 om jag inte minns helt galet.
Windows P4 , 2,8 HT , 1gb ram 2x36gb s-ata , har just nu 4% cpubelastning, pendlar mellan 30 och 80 sidvisningar per sekund.
Linux P4 , 2,8 HT , 2gb ram 4x80gb ide , har just nu 0% cpubelastning, pendlar mellan 5 och 30 sidvisningar per sekund.
Windowsmaskinen i ovan exempel är en av SQLservrarna också, så den är lite halvlagomt belastad.
Det är svårt att säga vad som blir för mycket, och kanske är minimum, om man kör själv och har 10-talet sajter så räcker en celeronbaserad processor långt, för mail skulle en pentium 133 räcka gott och väl. Det är mest databasservrar och mailservrar med spam/virustvätt som är högt belastade vid större antal användare, webserver kan man köra på en mycket gammal maskin med gott resultat.
Som svar på din sista fråga så är det webhotell / serverhousing vi är aktiva på.
|