Citat:
Originally posted by jokkoapa@Jan 29 2007, 15:32
Citat:
B, Ordningsregler 10. Ombudet får inte skicka ut obeställd kommersiell information genom elektronisk post (s.k. ”spam”) eller fax till Innehavare som Ombudet saknar ett etablerat och kontinuerligt kundförhållande med, såvida inte uttryckligt samtycke dessförinnan har inhämtats från Innehavarna.
|
http://www.iis.se/pdf/mall_bilaga_A.pdf
Jag lägger märke till att IIS inte gör skillnad på företag och privatperson, inte heller gör de skillnad på ombudets egna kunder eller andra ombuds .se-innehavare. Ombud till IIS blir med andra ord begränsade att EJ via e-mail eller fax marknadsföra/erbjuda någonting mot (i skrivande stund) 577 811 innehavare av .se-domäner (varav knappt hälften är företagsdomäner). Känns inte direkt genomtänkt av IIS denna gång..heller.
|
Nja, iis skriver ju "skicka ut obeställd komersiell information" och i de allmänna villkoren så misstänker jag att alla ombud och även nästan alla andra bolag som sysslar med e-tjänster har med en punkt i de allmänna villkoren som säger att kunden godkänner att ta emot "reklam" och "information" från bolaget sålänge de är kund hos dom. På så vis så blir ju det obeställda mailet beställt sålänge kund har godkänt de allmänna villkoren, vilket de gär vid betalning av faktura alt. påskrift av orderbekräftelse.