Citat:
Originally posted by bjoahl@Jan 26 2007, 11:40
MFL 13 b § En näringsidkare får vid marknadsföring till en fysisk person använda elektronisk post, telefax eller sådana uppringningsautomater eller andra liknande automatiska system för individuell kommunikation som inte betjänas av någon enskild, bara om den fysiska personen har samtyckt till det på förhand.
Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke
|
Intressant att läsa Svensk marknadsförings
LAG först och sedan bilaga A till IIS's ombudsavtal
Citat:
B, Ordningsregler 10. Ombudet får inte skicka ut obeställd kommersiell information genom elektronisk post (s.k. ”spam”) eller fax till Innehavare som Ombudet saknar ett etablerat och kontinuerligt kundförhållande med, såvida inte uttryckligt samtycke dessförinnan har inhämtats från Innehavarna.
|
http://www.iis.se/pdf/mall_bilaga_A.pdf
Jag lägger märke till att IIS inte gör skillnad på företag och privatperson, inte heller gör de skillnad på ombudets egna kunder eller andra ombuds .se-innehavare. Ombud till IIS blir med andra ord begränsade att EJ via e-mail eller fax marknadsföra/erbjuda någonting mot (i skrivande stund) 577 811 innehavare av .se-domäner (varav knappt hälften är företagsdomäner). Känns inte direkt genomtänkt av IIS denna gång..heller.