Nykomling
|
|
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 4
|
|
Nykomling
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 4
|
Jag har ett nystartat företag och har ännu inte hunnit skicka iväg någon faktura.
Således har jag inga pengar men behöver nu köpa en faktabok till företaget för ett jobb.
Vad jag tänkt är att göra en egen insättning från mina personliga pengar till företaget för att köpa boken och sedan betala tillbaka mig själv när jag fått in min första faktura.
Jag har i stort sett inte en aning om hur jag går tillväga.
Jag har kommit så långt som att det är en verifikation jag ska göra och detta ska göras på kontot "egen insättning" (kommer inte ihåg vilket nummer det är)
Men sen har jag ingen riktig koll.
Är det Debet eller kredit om jag sätter in pengar?
Detsamma när jag sedan betalar tillbaka skulden, är det debet eller kredit?
Hur gör jag sedan när jag registerar bokköpet och hur blir det med momsen?
Hur gör jag sedan för att betala ut pengarna till mig själv igen när företaget tjänat in pengar?
Hoppas beskrivningen av mitt problem är förståelig och att det inte är allt för mycket att förklara =)
Ju mer detaljerat (steg för steg =) desto bättre eftersom jag som sagt är väldigt färsk på det här.
tacksam för snabbt svar
// calle
|