Citat:
Hej!
Jag har jobbat på ett företag till en släkting på sommrarna och lite från tillfälle till tillfälle under resten av året, nu de senaste 3 åren.
Någon semesterersättning har aldrig betalats ut och något ordentligt anställningsavtal har heller aldrig skrivits. Jag har skrivit upp mina timmar och fått min lön utbetalad i slutet av månaden med avdragen skatt, precis som på vilket arbete som helst.
Saken är den att på min lönespecifikation står det bara X antal timmar á 80kr kanske. Sen finns totalsumma, avdragen skatt och namn och datum med, i vanlig ordning. Det står absolut ingenting om semesterersättning.
Nu när jag frågade om det så säger min farbror att det ingår i lönen, fast det har aldrig framkommit någonstanns. Inte heller vid något muntligt avtal. Kan han göra så?
|
Semesterersättning som ingår i lönen skall vara avtalat, sen är ju bevisningen svår vid muntliga avtal...
tillkommmer ju också den skriftliga informationsplikten (anställningsförhållande) i samband med nyaställning enl 6a § LAS. Senast en månad efter arbetstagaren börjat sin anställning. Gäller ej anställning kortare tid än 1 månad...
Om inte anställningen avser kortare tid ( max 3 månader) och högst 60 timmar då ingår det i lönen 5 § SemL.
Vilket får avräknas för semesterlön/ersättning vid fortsatt anställning.
Citat:
Är det inte någon slags praxis att om inget annat anges så utbetalas semesterersättning med 12.78% nästkommande år, någon gång runt maj månad? jgul kanske vet?
|
Semesterersättning 12 % på semesterlöne grundande inkomst (ej förmån, sem,ers, mm)
Utbetalas vid semester period eller med slutlön (max 1 månad efter anställningens upphörande).
(semesterlöne period vanligen 1/4-31/3)
preskiptionstid 2 år efter semesterår.
mer info rixlex SFS 1977:480 semesterlag, 1982:80 LAS,
www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp