|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: May 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: May 2004
|
Jag råkade ut för att en av våra forummedlemmar "hotlänkade" in bilder från en annan site i forumet och siteägaren skrev ett surt mail till mig där han bifogade en prislista från Bildombudsmannen (inte en myndighet utan ett kommersiellt företag!!) och ville ha pengar.
Jag gjorde om hotlänkarna till vanliga länkar och skrev ett vänligt mail tillbaka där jag förklarade vad jag gjort och att medlemmen fått sig en tillsägelse, ville han ha pengar av *mig* fick han driva det som en juridisk process.
Hörde aldrig något från honom, vare sig bu eller bä.
Konstigt nog är det enda gången jag råkat ut för en sådan episod. Det länkas in bilder ganska friskt i inläggen och alla lär ju inte ägas av den som länkar in dem. Upphovsrättsligt sett tycker jag det är bättre med hotlänkningar, samtidigt så stjäl ju det bandbredd vilket inte är bra. Många (majoriteten) använder det för att länka in bilder de själva äger och har på egen hosting så den tekniska möjligheten måste finnas kvar. Dessutom kan användarna bifoga bilder till sina foruminlägg så att bilderna lagras på vår server.
|