Citat:
Originally posted by hubbert@Jan 21 2007, 02:31
Suck, jag håller med om att sjukvården i en del delar, och dess övervakande organ, inte fungerar, men det där är ingen reel lösning. Resultatet blir att det företag som driver sjukhuset går i konkurs. Sedan skall det för skattepengar fortsätta drivas sjukvård med en annan aktör.
|
Vad är det som säger att företaget/sjukhuset inte sparkar sina dåliga läkare och ersätter dem med kompetenta och duktiga läkare? För som både du och jag kan hålla med om; med dåliga läkare stundar en konkurs. I ett privat företag får givetvis de dåliga sparken. I ett offentligt sjukhus fortsätter det tyvärr som vanligt (som Uppdrag granskning mycket tydligt har visat).
Citat:
Om sjukvården skall göras helt privat innebär det att inga skattepengar överhuvudtaget skall skjutas in i systemet som det görs nu. De sk privata sjukhusen eller de företag som driver sjukhus får alla sina pengar från skattemedel. De är med andra ord inte privata. De drivs i privat regi ja, de är uppköpta av privata företag ja, MEN de finansieras av skattemedel i princip till 100%.
|
Jag vet mycket väl att de sk. privata sjukhusen verkligen inte är privata i egenskap som t.ex. amerikanska sjukhus är. Det jag också tycker man bör fråga sig att om det nu fungerar med privata sjukhus utomlands så varför skulle det inte fungera här? Ändå tycker jag att själva sjukvården ska betalas - eller rättare sagt subventioneras - av staten och oss skattebetalare. Jag vill dock att sjukhusen skall kunna gå i konkurs och att var och en ska ha rätt att välja vilket sjukhus de vill använda.
Jag tror att många retar upp sig på att det handlar om att tjäna pengar på sjuka. Personligen ser jag inte felet i det - HELA det moderna samhället är ju i princip uppbyggt så.
Citat:
Eller det kan väl inte vara så att ni Settlegrunge och Spindeln inte riktigt har förstått vilka det är som betalar för vården i Sverige?
|
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med detta. Både jag och Seattlegrunge är nog medvetna om att det är vi skattebetalare som betalar. Och per hundralapp som går i skatt, gissa hur mycket som går till sjukvården?
12 kronor och 30 öre