Citat:
Ursprungligen postat av Pingdom
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Pingdom är en bra indikation, men inte helt pålitlig. De hittar störningar som inte finns emellanåt; tyvärr.
|
Jonny, du refererar till GIGRIB och inte våra betaltjänster på Pingdom. Det är två olika saker och har både olika infrastruktur och olika mätmetoder.
Jag ska kort försöka förklara skillnaden mellan GIGRIB och ”Pingdom webbtjänster”.
GIGRIB
Bygger på att användare laddar ner ett program som de kör i bakgrunden på sin dator. På så sätt bli de del av ett stort globalt nätverk som alla hjälps åt att övervaka varandras sidor. GIGRIBs data blir publikt tillgänglig. Metodologin som GIGRIB använder för att mäta störningar kan du läsa mer om här:
http://uptime.pingdom.com/general/methodology
Pingdoms kommersiella webbtjänst
Är helt separat från GIGRIB. Den använder sig av ett nätverk av dedikerade övervakningsservrar (och en mätalgoritm anpassad till detta), har ingen publik data, har fler funktioner, osv. Vi har idag kunder som Alexa, 11, UK2.net, Nokia, Feedburner, osv, vilka inte skulle använda oss om vi var opålitliga. Ni kan läsa mer om tjänsten på vår hemsida:
http://www.pingdom.com/
Jag hoppas att det här reder ut eventuell förvirring kring Pingdom och GIGRIB och våra mätresultat.
|
Borde inte GIGRIB byggas ut till mer säkert? För känns som nästan lite på gränsen på förtal att visa kanske 60min downtime som inte har varit på företaget.
Alla fall när det kan bli så stora fel att den visar avbrott på flera H som kanske inte ens funnits.