Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-16, 11:22 #15
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Charlie@Jan 15 2007, 22:31
Jag är inte helt säker på om det verkligen är så lyckat att göra gratisjobb ibörjan.

Problemet är att man då lätt hamnar i ett fack. Gör du ett bra jobb kommer företaget du gör det åt naturligtvis att uppskatta det. Kanske skicka ordet vidare. Nu hamnar du dock i ett fack, en cirkel av människor som gärna ger dig jobb, men förväntar sig att det ska vara väldigt billigt.

Håller med pitbull om att en egen webbsida, kanske en portfolio med exempel, är desto bättre. Där kan du förmedla dina kunskaper och din filosofi.
Precis. Gratisjobb placerar jag i facket "Arbetslös". Är man borta för länge eller satsar för lågt så märker större kunder och arbetsgivare av detta. Det beror ju helt och hållet på vad man satsar på, men att satsa för lågt kan vara skadligt i längden.

Det blir lite grann som att komma in på en intervju eller ett kundmöte och de frågar: "Jag ser här att du hållt på länge, av din portfölj att döma borde du ju kunna rätt mycket, men aldrig för ett så här stort företag? Varför har du aldrig satsat på något större?"

Personligen skulle jag rekommendera att nischa dig. Jag inte det kommer dröja länge förrän det är vanligare med en en F-Skattesedel istället för en Anställning i branschen. Fler företag verkar ocksågå ifrån den svenska modellen med två dussin mångkonstnärer, och skaffar hellre en expert för varje del av projektet. I framtiden är det A och O att kunna gå till ett jobb och ärligt säga: Jag kan verkligen HTML och CSS. Snarare än att gå och säga: Jag kan <random namedropping här>.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat