Citat:
Originally posted by guran@Jan 14 2007, 20:15
Bauhaus i Länna har skrivit på sin fasad: Bauhaus Stockholm´s .... Jag skratar åt det varje gång jag besöker det varuhuset. Jag undrar varje gång, vem som har gjort felet. Är det någon på Bauhaus som har beställt texten på sådant sätt? Är det en reklambyrå som har gjort felet? Är det företaget som satte upp denna text som gjorde fel?
Om Bauhaus beställde texten på sådant sätt eller reklambyrån, hur kommer det sig att föraget som monterade texten inte reagerade på felet? Eller struntade företaget som monterade texten i att det var fel? Det är många steg innan texten har kommit upp på fasaden och ingen tycks ha sett eller reagerat på felet.
Fast det finns ju roliga fel. Som det tyska företaget Siemens skrev på nödstoppen på Arlanda inrikesterminal: Nötstopp
|
Vill inte klanka ner, utan bara påpeka att det är lätt att göra stavfel (och skrivfel) när man skriver på dator. Man kan t.ex skriva så snabbt så man inte "hinner" stava/skriva rätt.
Sen angående grammatik och meningsbyggnad, så anses det osnyggt att upprepa fraser. Andra gången du nämner "företaget som monterade texten" borde du använt "de", då det är underförstått sedan tidigare vilka du pratar om