Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-13, 04:26 #7
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag måste fråga här, för situationen känns lite märklig.

Massor av företag har ju sitt lands toppdomän/com/eu och kanske någon mer - som alla leder till samma site. Finns det inget pålitligt system för detta som inte riskterar att generera bestraffning från google?

Jag förstår tanken med duplicate content och liknande problem och att google skyddar sig. Men jag vågar påstå att det är uppenbart att mitt-foretag.se och mitt-foretag.com inte existerar för att fuska på sökmotorerna utan för att skapa lite flexibilitet och tillgänglighet.

Att trädfällning.se fällaträd.se och fälla-ett-träd.se är ett SEO-knep är ju däremot helt uppbart. I alla fall - finns det inget som är helt pålitligt förutom att ha helt olika siter?

Låt säga att man har en domän som är "den riktiga", vi kallar den www.site.se.

Sedan har vi site.com och site.eu. Låt säga att de två sistnämnda bara har en varsin sida, en index som berättar nånting för en global målgrupp, respektive europamålgrupp, sedan länkar båda två till www.site.se, alltså lite text och en länk finns på dem.

Jag är ingen expert, men jag antar att google är smart nog att fatta att länken som den följer, in till site.se INTE tillhör varken com eller eu-domänen, utan att de bara fungerade som en ingång för resten av världen, till den svenska webbplatsen.

Är det okej att göra så, eller är det också farligt?

Om det är lugnt, då kan man ju ha det som knep för att ha bil.se, volvo.se bilar.se, fordon.se etc också antar jag.

Det är skönt att veta vad man kan göra och inte kan göra. Både för att jag bland annat själv har en site med tre domäner, men vågar bara använda en. Sen berättade en gammal kund för mig nyss att han hade tre domäner till sin site också - fast med helt olika namn, och jag sa att han kanske måste hålla sig till en och skrota de två andra, men jag hoppas att det finns metoder.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat