Jag antar att allt handlar om
Tegic's möjliga verksamhet i Sverige . Tyvärr känner AOL inte till svensk affärskultur och försöker därför med främst piska men även lite morot tilltvinga sig ett domännamn genom hot. Ett vanligt större svenskt företag hade kontaktat Ragnwald, sagt att de vill åt domänen med hänvisning till en kommande etablering och kanske köpt Ragnwalds företags immateriella tillgångar inklusive domännamnen för en summa som kommer att understiga det som advokatbyrån debiterar i slutändan. Det är uppenbart att Ragnwald agerar i god tro eftersom han inte åberopat AOLs varumärke eller ägnat sig åt otillbörlig eller vilseledande användning av någon annans varumärke, inte heller har han brutit mot de regler som finns gällande domännamn. Därför blir det en principsak. Jag tycker att även om oddsen inte skulle vara på Ragnwalds sida så bör han inte sälja domännamnet under hot. Detta är viktigt för att upprätthålla just varumärkesreglerna enligt gällande marknadsrätt. Om störst alltid går först, om störst kan tillskansa sig den mindres immateriella tillgångar utan rimlig ersättning - var hamnar marknadsekonomin då? Jag föreslår fortfarande att vi skriver en pressrelease i ärendet samt tipsar IDG mfl om detta pågående ärende.