Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-10, 09:19 #7
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by grazzy@Jan 9 2007, 14:36
Citat:
Men, som End säger, många kör tyvärr av vana och okunskap. De flesta som ägnar sig åt PHP säger "Prosit" när man börjar tala om superklasser, typecasting och design patterns.
Atchjo. Om jag ville ha det i mina webbprojekt skulle jag ju koda i ruby, python eller java. Och vad har design patterns med språk att göra? Menar du att man inte kan implementera det i PHP? :P (Nu kan jag inget om design patterns i princip, så syna inte min bluff tack)
Design patterns är fullt möjligt att integrera i så gott som alla programmeringsspråk, även PHP som för övrigt stödjer både superklasser och type casting (dock ej strong typing).

Det är faktiskt att rekommendera att använda design patterns även i PHP. Att hålla fast vid en DRY-princip (Don't Repeat Yourself) är alltid att föredra, patterns är en bra utgångspunkt.

Det är ju just det att många PHP-utvecklare inte tittat på andra programmeringsspråk som ställer till problem. Om kulturella skillnader räknats in i programmeringsspråkens "effektivitet" så borde PHP och Visual Basic räknas till det absoluta bottenskrapet :P.

Som en av de som började i fel ände, med att traggla funktioner i PHP, så kan jag ju inte annat att rekommendera att börja i rätt ände. Börja med ett "riktigt" språk med full funktionalitet och sedan övergå till PHP av rätt orsaker: Dess portabilitet och flexibilitet. PHP är ju trots allt det närmaste man kommer plattsformsoberoende idagsläget. Särskilt om man tar upp CakePHP som exempel.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat