Citat:
Originally posted by grazzy@Jan 9 2007, 14:36
Citat:
Men, som End säger, många kör tyvärr av vana och okunskap. De flesta som ägnar sig åt PHP säger "Prosit" när man börjar tala om superklasser, typecasting och design patterns.
|
Atchjo. Om jag ville ha det i mina webbprojekt skulle jag ju koda i ruby, python eller java. Och vad har design patterns med språk att göra? Menar du att man inte kan implementera det i PHP? :P (Nu kan jag inget om design patterns i princip, så syna inte min bluff tack)
|
Design patterns är fullt möjligt att integrera i så gott som alla programmeringsspråk, även PHP som för övrigt stödjer både superklasser och type casting (dock ej strong typing).
Det är faktiskt att rekommendera att använda design patterns även i PHP. Att hålla fast vid en DRY-princip (Don't Repeat Yourself) är
alltid att föredra, patterns är en bra utgångspunkt.
Det är ju just det att många PHP-utvecklare inte tittat på andra programmeringsspråk som ställer till problem. Om kulturella skillnader räknats in i programmeringsspråkens "effektivitet" så borde PHP och Visual Basic räknas till det absoluta bottenskrapet :P.
Som en av de som började i fel ände, med att traggla funktioner i PHP, så kan jag ju inte annat att rekommendera att börja i rätt ände. Börja med ett "riktigt" språk med full funktionalitet och sedan övergå till PHP av rätt orsaker: Dess portabilitet och flexibilitet. PHP är ju trots allt det närmaste man kommer plattsformsoberoende idagsläget. Särskilt om man tar upp CakePHP som exempel.