Eftersom Rails är ett ramverk baserat på ett MVC-pattern med programmeringsspråket Ruby så hävdar jag helt spontant att en hel högskoleutbildning i Ruby on Rails bara skrapar på ytan av webbprogrammering. Det finns mer än Rails och mer än MVC-pattern för Ruby, eller vilket annat programmeringsspråk som helst för den delen.
Även om jag håller med End om att .NET är det som generar jobb (jag fick erbjudanden innan jag ens gått klart skolan, nappade dock inte eftersom jag redan lärt mig att hata .NET

). Mycket av ASP.NET baserar sig på den gamla "skall det vara seriöst skall det vara Microsoft"-dängan och myten om att Skalbarhet skulle vara detsamma Prestanda.
Intet ont om PHP, det är ett undermåligt språk. Men det är också dess styrka. Enkelt, produktiv. Kan man det så kan man det. PHP5 har ju helt klart tagit det till nya nivåer, och det lär fortsätta. Men, som End säger, många kör tyvärr av vana och okunskap. De flesta som ägnar sig åt PHP säger "Prosit" när man börjar tala om superklasser, typecasting och design patterns.