Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-08, 07:36 #10
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Weaver Weaver är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Vad som är uteslutet är att du plockar denna infon varje gång en användare kommer in på sidan. Det kommer att göra användarupplevelsen väldigt dålig.

Vad du vill göra är att föra informationen närmare dig. Sedan beror det klart på hur du vill lagra den.

Ser två alternativ här:

Om du är rädd för databaser så kan du lagra det du läser från annonssajterna som rådata (som du får det från siten) i filer. Du kan uppdatera dina filer ett par gånger om dagen. För att parsa upp datan använder du explode. Detta är en relativt okomplicerad metod men inte alls effektiv eftersom du måste analysera datan varje gång du ska presentera den.

Det andra alternativet, som jag själv använder, och rekommenderar är att du laddar ned rådatan och analyserar. Efter analys är klar så sätter du in det i några databastabeller (ingen temporary). Detta är den helt klart snabbare metoden och underlättar saker som sökning. Ett litet problem jag ser här är att du måste hitta dubletter av annonser efter varje nedladdning. Kanske kan du göra en enkel crc32 hash över datum, titel och beskrivning för att avgöra om annonsen är unik eller inte. Om den inte är unik så sätter du helt enkelt inte in den i databasen.

Sedan rekommenderar jag också att du cachar undan det du läser från databasen, tex cachar det i en halvtimme. Lagra cachen i RAM med eAccelerator eller APC.
Weaver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat