Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-07, 10:55 #21
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by PRQ@Dec 23 2006, 23:39
Vad sägs om att dra upp en databas med 'fraudpoäng' för adresser? När man haft en giltig respektive bedräglig beställning så rapporterar man in det till en databas, och adresserna poängsätts därefter. Detta kan ju givetvis även användas för att få fram en risknivå på t.ex. en viss gata, område eller postnummer.
Lite viktning krävs väl kanske för att man inte ska kunna 'snygga till' en adress med massa småbeställningar.
Bättre är väl att ha ett informellt informationsutbyte, men jag kan inte "riskområderna" i Malmö, någon som bedriver E handel i Malmö, kanske inte kan riskområderna i Stockholm.

Riskområderna menar jag , att man inte skall bojkotta plasterna, men man kanske skall se upp lite grann. Jag bruka ringa min kortinlösare och fråga, ibland kan dom svara om kortet finns i deras bank , om kortet står på samma person.

Det man skulle kunna sätta upp en varninglista som mailinglista, dessa bedragare jobbar oftast i mängd, dom försöker på kanske 100 olika webbutiker. Då kan det var bra, om man då varna varandra .

Ungerfär som att vanliga webbutiker har faxlistor, om snattare t.e.x.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat