Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-05, 18:59 #16
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by DFT@Jan 4 2007, 00:40
Ett Ltd-bolag i sig behöver ju inte innebära något skumt eller dålig betalningsförmåga. Men när ett Ltd-bolag driver sin enda verksamhet i en svensk filial så skriker det ju kapitalbrist om bolaget.
Eftersom det inte finns en enda skattefördel, organisatorisk fördel eller juridisk fördel över att driva verksamheten i Ltd-filial utöver att man inte behöver några tillgångar till aktiekapitalet.
nja inte helt sant... du måste fortfarande har tillgångar som täcker aktiekapitalet, däremot är kravet på hur stort aktiekapitalet ska vara betydligt lägre i engelska bolag. Vilket är en klar fördel om man t.ex. driver ett tjänsteföretag som inte har samma kapitalbehov som andra företag... Dvs jag behöver inga 100'000 för att arbeta som it konsult... jag behöver i princip bara en dator...

Men det verkar som om det kan bli ändring på den svenska aktiebolaglagen. Tydligen är det, enlig näringsminister Maud Olofsson, alldeles för krävande för kvinnor i sverige att starta aktiebolag då det krävs 100'000 i aktiekapital. Muad vill ändra lagen, förmodligen genom att sänka kravet på kapital, för att underlätta för nyföretagare...

Vad jag inte förstår är varför det skulle vara mer krävande för kvinnor att skaka fram 100'000. Tror Maud att alla män har feta bankkonton?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat