Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-03, 21:08 #15
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Fördelen med wlan är som sagt att ni slipper dra kablar, men å andra sidan är så är det minst lika skitigt i era stationära datorer och det ska petar in pci-wlan-kort, vilket jag själv föredrar. Kostnadsmässigt så bör ni ju inte installera de billigaste noderna på marknaden utan bör välja något lite kändare märke och sedan är det plånboken som får styra lite. Linksys/cisco-famijen är alltid trevliga att umgås med och jobbar bra ihop tycker jag, lätt att få ihop ett nätverkspaket som passar era behov. Har ni sedan inte kompetensen i huset för att konfigurera dom samt eventuellt avskärma så att ni inte strålar nätverk till grannar och gata så springer det ju iväg i pris. Ni bör också köra minst 2st noder, både för att dela trafiken för att minska belastningen på respektive, samt om en går ner så har ni minst en kvar att jobba vidare på.

Så beroende på kompetens och säkerhetsaspekten, så kanske det är billigare att dra kablar och sedan bygga små fina subnätverk med småswitchar om ni arbetar i "grupper" så slipper ni dra nya kablar till varje maskin. Däremot anser jag att alla servers och maskiner som delar ut mycket mot nätverket ska ligga på tråd.

Summan blir alltså, trådlöst är smidigt med inte billigt om det ska läggas på riktigt, lämpar sig mest för laptops och annan rörlig verksamhet ni har på kontoret, där ni för övrigt kan begränsa tillgången från wlan-lan via separata brandväggar. Tråd till allt som alltid ska stå där och rulla "stabilt" Tänk själv att göra nätverksbacup, med 5mbit, evighet.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat