Visa ett inlägg
Oläst 2007-01-02, 23:34 #41
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:
Originally posted by -Johan H@Jan 2 2007, 18:34

Bättre vore om detta land slapp facken.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan H
En företagare ska kunna sparka sin anställda för vilken anledning som helst.
Det är trots allt hans/hennes firma.
Det finns många bra och duktiga företagare som förstår värdet av att ta hand om de anställda, ge dem en vettig lön och som värdesätter deras kompetens och i en sådan värld borde mycket riktigt facken inte behövas. Men- det finns tyvärr också en hel del företagare som inte drar sig för att utnyttja och spotta på sin personal för att tjäna några exkta kronor själva.

Jag tror säkert att det finns en roll för facken även om jag håller med om att fackföreningarna kan behöva reformeras. Arbetaren skyddas i lagen, visst, det kan man säga, men vinner rättvisan alltid, speciellt när företaget ev. har en hel del resurser att sätta emot? Vem av dina kollegor ska vittna om att du blivit trakaserad eller inte fått ut din lön om de själva hotas av uppsägning? Tror du alltid att det är så enkelt att lagarna alltid löser alla problem? Det finns en idé, ett syfte och ett skydd i att hålla ihop, även om det också såklart inte ska utnyttjas och missbrukas för att ge duktiga och ärliga företagare som sköter sig problem.
Citat:
Det finns många bra och duktiga företagare som förstår värdet av att ta hand om de anställda, ge dem en vettig lön och som värdesätter deras kompetens och i en sådan värld borde mycket riktigt facken inte behövas. Men- det finns tyvärr också en hel del företagare som inte drar sig för att utnyttja och spotta på sin personal för att tjäna några exkta kronor själva.
Självklart, människor är egoister. Det ligger i vår natur.
Men bara för ett fåtal inte sköter sig ska inte alla drabbas av den så kallade pesten (facken).
Kom ihåg, vem som helst kan starta en firma i detta avlånga land. Om det inte passar, så stanna för guds skull ej kvar.
Oavsett hur du vrider och vänder på det, så är det du som anställd som ställer dig inför olika situationer & du kan ej skylla på någon annan.

Citat:
Jag tror säkert att det finns en roll för facken även om jag håller med om att fackföreningarna kan behöva reformeras. Arbetaren skyddas i lagen, visst, det kan man säga, men vinner rättvisan alltid, speciellt när företaget ev. har en hel del resurser att sätta emot? Vem av dina kollegor ska vittna om att du blivit trakaserad eller inte fått ut din lön om de själva hotas av uppsägning? Tror du alltid att det är så enkelt att lagarna alltid löser alla problem? Det finns en idé, ett syfte och ett skydd i att hålla ihop, även om det också såklart inte ska utnyttjas och missbrukas för att ge duktiga och ärliga företagare som sköter sig problem.
Klart att inte rättvisan alltid vinner och så kommer det aldrig bli. Sverige kommer aldrig bli en utopi.
Problemet är att dessto mer du reglerar företag dessto mindre är de villiga att stanna kvar. Det gäller inte bara facket det gäller samtliga saker som rör företag. Skatter t.ex. är ett stort problem.

Jag lovar dig att det finns en hög av människor på detta forum som har bolag utomlands (skatteparadiser) för att kringå skatterna.
Det är ännu ett problem. Slår du ihop alla dessa faktorer så inser du snabbt att om du har ett bolag som producerar t.ex. bilar så är det inte värt att va kvar i detta land. Varför ska man producera något i ett land där arbetskostnaden är dyr? Facket kan lägga sig i och styra vilt i media om hur "dålig" arbetsplats t.ex. volvo är.

Den stora förloraren är i slutändan metall-arbetaren.
Jag tror visserligen att det skulle vara bra för Sverige om alla företag som H&M, Ericsson, Volvo, Saab m.fl. flyttade ut.
Och jag är rätt säker på att det kommer ske under min livstid.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat