Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffe
Tvärtom, jag är helt och hållet emot blockaden och även om fackorganisationer i sig inte är dåligt är jag starkt emot LOs konstanta inblandning i den svenska politiken. Som Socialdemokraternas lilla beskyddarverksamhet tycker jag de förtjänar en rejäl reform för att bli mer politiskt obundna och försvara de intressen de faktiskt skall företräda: nämligen arbetstagarna (och tjänstemän, givetvis).
|
Vad tycker du om organisationerna på högersidan som gärna blandar sig i politiken, svenskt näringsliv, arbetsgivarna, div. borgerliga tankesmedjor och liknande?
|
Socialdemokraterna och LO tar ut sitt inflytande över varandra. Lika mycket som LO ger generösa kampanjbidrag till Socialdemokraterna nyttjar Socialdemokraterna sin position av att ha Landsorganisationen Sverige i ryggen.
Jag kanske borde formulera om mitt uttalande:
Jag gillar inte att den socialdemokratiska politiken får sitt utlopp på arbetsmarknaden genom LO. Jag har tvärtom inget emot företag som har intressen i politiken. Däremot är jag betydligt mer tveksam när politiken har för stort intresse i företagen.