Citat:
Ursprungligen postat av qo-naq
Citat:
Ursprungligen postat av Cellsynt
qo-naq: Såg ett inlägg i papperskorgen och kan inte låta bli att kommentera det, standard i svenska språket är "..", lite dumt att du blir upprörd över folk som utnyttjar det & själv förespråkar "..."..
|
Vet inte om det verkligen är en standard? Om det är en så är det iallafall nästan inga som strikt förhåller sig till den. T ex, har du någonsin sett ".." i en översättning på TV eller film? Eller för den saken i några böcker? Kolla i NE, aftonbladet, DN osv. så ser du själv vad som används.
En sak som jag dock irriterar mig på mer än något annat är att sammanfläta meningar med hjälpa av .. (eller "..."). Självklart menar jag inte när det är avskrivet talspråk, men i meningar där man helt enkelt skulle kunnat använda sig av punkter. Tycker att det är lika bedrövligt som att enbart skriva med versaler.
|
Vi tackar svenska språknämden och min flickvän (informatikutbildad, journalistutbildad):
----------------------------------------------
Tre punkter
Tre punkter i rad används för att markera att ett ord eller en mening inte avslutats.
"- Den där idi... Han avbröt sig tvärt när de omtalade kom in."
"- Det var då också själva ..., muttrade hon för sig själv."
"Var det en slump eller ...?"
De tre punkterna får inte delas upp på olika rader, och de bör helst inte inleda en ny rad.
Inget mellanrum bör göras mellan punkterna. Däremot görs mellanrum före första punkten,
såvida punkterna inte markerar att ett ord är avbrutet. Mellanrum görs också efter sista
punkten före ett nytt ord.
Punkter kan också användas för att förkorta citat.
---------------------------------------
men nu börjar det bli lite OT eller???