jag har själv inte läst om något företag som faktiskt har blivit fälld för det. Däremot har väl lotteriinspektionen börjat granska en del företag som sysslar med sådan verksamhet.
Den mest intressanta delen i lotterilagen är väl,
"För att ett prestationsmoment skall föreligga krävs att vinnaren utses genom att deltagarnas individuella prestationer bedöms enligt vissa på förhand bestämda grunder. Slumpen får inte i någon nämnvärd grad påverka utgången. Prestationsmomentet kan t ex vara att skriva en slogan, lösa en gåta eller måla en sommarbild."
Och,
"Till lotteri hänförs
1) lottning, gissning, vadhållning och liknande förfaranden"
Då lägstabudannonssidor inte avgörs av slumpen så torde de inte tolkas som lotteri, utan som en tävling. MEN, en lägstabudannonssida går ut på att man skall gissa sig till det unika budet. Som jag skrev innan så har jag inte läst någon som _hunnit_ bli fälld för brott mot lotterilagen, seriösa företag flyttar sin verksamhet i tid, tror jag. Detta för att inte riskera något.
Vad jag själv har läst mig till så funkar en filial i England utmärkt till detta ändamål.
Avslutar med en
Länk
till ett utdrag ur lagen, "Skillnaden mellan lotteri och tävling" - (PDF).
/ Alexander.
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.