Visa ett inlägg
Oläst 2004-04-22, 15:18 #28
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Vad yrar ni om, kan ni inte läsa innantill i en lagbok, och varför skriver ni som ni hade hundra koll?

recept anses i allmänhet inte vara skyddade av upphovsrätt." - PRV:s Frågor & svar kring upphovsrätt
Tack Jome min logik och lagboken stämmer i detta fallet!

Och tur är väl det, tänk hur det skulle gå om nåt sådant skulle vara skyddat!

Pannkakor innehåller 4 ägg © 1894 TM
Alla som har läst lite juridik vet att tolka lagar inte handlar om att läsa innantill ur en lagbok då det i många fall handlar om att tolka just ord för ord för att tyda det till ett sammanhang.

Det som står är att recept i allmänhet inte är skyddade av upphovsrätt. Vad som innefattas med recept framgår dock inte av den text som visas från PRV. För övrigt så vill jag återigen påpeka att i en kokbok återfinns ofta en beskrivande text för hur genomförandet av bakverket eller måltiden bör komponeras eller liknande. Detta skulle jag tolka som ett verk som är "skönlitterärt eller beskrivande framställning i skrift" och då alltså innefattas av Lag 1960:729 (upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, UPPHRL).

Vidare så säger
Citat:
Originally posted by UPPHRL 2 Kap. 12 §+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (UPPHRL 2 Kap. 12 §)"Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.
* Första stycket ger inte rätt till att:"
...
Andra stycket andra och tredje paragrafen:
2. Framställa exemplar av datorprogram, eller
3. Framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form".
[/b]


<!--QuoteBegin--jgul

fö, så gäller upphovsrätten upp till 75 år efter upphovsmanens död.

Vore det ett brott att skriva av ett recept så hade högst sannolikt stämningarna haglat mellan kokboks förlagen...
[/quote]
Vad jag vet så gäller väl upphovsrätten upp till utgången av det sjuttionde (70:e) levnadsåret efter upphovsmannens död (enl. UPPHRL 4 Kap. 43 §).

För övrigt är det väl aldrig på det viset att kokboksförlagen skriver av ordagrant från varandra. Då skulle antagligen också stämningarna haglat...

Att tilläggas kan väl att upphovsmannen ofta har överlåtit sin rätt för "tryck eller liknande förfarande mångfaldiga och utgiva litterärt eller konstnärligt verk" till ett bokförlag genom upprättandet av ett förlagsavtal.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat