Visa ett inlägg
Oläst 2006-12-28, 19:25 #15
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 122
Jag vill poängtera att jag inte på något sätt vill försvara de tabbar eller priser posten står för. Är inte längre anställd där heller.

Skall ändå försöka reda ut var pengarna går. Nedanstående gäller för Företagspaket.
För postpaket är det samma väg bortsett från inhämtning och utkörning.

Paketet går följande väg när det skickas

Inhämtande budbil (Kostnader här för personal och fordon)

Sorteras på budbilens DIP (Kostnader för lokal, personal på DIP)

Körs på lastbil till uppsamlande godsterminal(Kostnader för personal och fordon)

Lastbilen töms(kostnad för peronal) Pga mängden lastbilar som skall tömmas på kortast tid är det särskild personal som tömmer lastbilarna.

Paketet sorteras i sorteringsmaskin(Kostnader för personal, lokal och sorteringsmaskin). Sorteringsmaskinen i Tomteboda skall enligt uppgift ha kostat närmare 5 miljarder. Finns ett flertal sådana i Sverige.

Paketet lastas på flygplan/alt lastbil (Kostnader för personal)

Paketet transporteras (Kostnader för flyg, lastbilar samt personal)

Paketet tas emot på uppsamlande godsterminal (Kostnader för personal)

Paketet sorteras i sorteringsmaskin. (Kostnader för sorteringsmaskin, lokaler och personal)

Paketet lastas på lastbil (Kostnader för personal)

Paketet körs ut till DIP (Kostnader för lastbil och personal)

Paketet sorteras på DIP (Kostnader för lokal, personal och utrustning)

Paketet körs ut till kund (Kostnader för fordon och personal)

Om mottagaren inte är anträffbar läggs paketet sen på företagscenter(Kostnader lokal och personal)

Vissa paket skickas sen vidare till ordinarie utlämningsställe(Fast ersättning till utlämningsstället)

Så visst kan det kosta pengar...
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat