Själv har jag väl en lite flummigare attityd till design än 1337pm, eftersom jag är fullkomligt självlärd. Men det är definitivt rätt spår. Gestaltlagarna och gestaltpsykolog upplever jag som väldigt viktigt att förstå:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gestaltpsykologi
Det finns inget rätt eller fel
Det finns bara mer eller mindre bra. När det gäller "snygg" design är det mestadels en fråga om personlig smak.
Oanvändbar design är konst
En egen mening, faktiskt. Jag prioriterar användbarhet. En oanvändbar design är snarare att betrakta som konst enligt mina åsikter. Ta t ex en vanlig pall; så länge den har stadiga ben och en sittyta så är det en praktisk och god design, inte nödvändigtvis vacker men likväl formgiven och designad. En trafikkon med en lapp där det står "Pall" är däremot ingen pall, snarare ett konstnärligt uttalande.
Sälj dig själv
De flesta är förtjusta i "three for one" principen, där man arbetar fram tre olika förslag för kund. Ända sedan jag började arbeta fram ett förslag och sålde in det så började allt bli mycket enklare. Oftast väljer man undermedvetet ett alternativ själv, så vad kunden får är två halvdana förslag och ett bättre men inte genomarbetat nog.
Det här är undantaget när man designar för sig själv, även om man borde försöka.
Leta inte inspiration på webben
Visst kan man kika lite, men när man letar regelrätt inspiration så är det bästa att stänga av datorn och gå ut på en promenad. Inga riktigt bra ideér kommer av att kika in på 2Advanced eller K10K eller Stylegala för tvåhundrafemtielfte gången.
K.I.S.S
Keep It Simple, Stupid. Av alla klyschor är det förmodligen den mest missuppfattade. Med enkelt skulle jag mena att man skall kunna motivera varje element och ange dess funktion, även om det skulle vara något så fundamentalt som sökrutan på Google.
Färger
Kort om färglära:
http://w3.msi.vxu.se/multimedia/km/bild/fa...glara/farg1.htm
Sista tipset
Börja aldrig vid datorn. A till O är att börja med penna och papper, skissa lite lätt på en s.k frimärksdesign. Fundera över typografi, form, färger och känslor du vill förmedla så att när du väl sätter dig har du en förhållandevis klar bild över vad du behöver göra.
Håll tekniska lösningar och aspekter ute ur leken så länge som möjligt.