Robert
Ja, det är säkert sant, men om man har designat sin applikation så dumt så får man skylla sig själv.

Jag menar bara att ajax är en bra optimering om man använder det till att INTE ladda in information som inte behövs. Att bara ladda om en del av sidan istället för hela sidan är en optimering, utan undantag (förutsatt att man inte har gjort något väldigt konstigt med sin applikation, men låt oss förutsätta att programmeraren kan koda).
Ett bra exempel är t.ex. på fz.se som jag hittade igår, en bit ned på första sidan "FZ Releases" där de har små ajaxdrivna flikar för att byta innehåll. Sånt där lönar sig för alla jämfört med att sidan t.ex. skulle ha laddats om (vilket naturligtvis inte ens skulle ha kommit som förslag med just det där innehållet, men det där är en styrka hos ajax).
Att jag gör stora optimeringar med ajax är det ingen tvivel om.
Danjel
Tack för tankarna... Jag måste fundera lite på det där, jag har skjutit upp problemet, jag måste sluta med det snart. Efter jul ska jag försöka ha kommit fram till något bra. Just nu har jag en spelhall att styra upp som ska betatestas om ett par dagar.
grazzy
Hmm, så kanske borde man köra en dedikerad mysqlserver som sköter sessionerna alltså. Det låter vettigt, nackdelen är ju fortfarande den delen med att jag sparar så tooookmycket information i sessionerna idag att jag inte riktigt ser det som en bra lösning att använda cookies (jag vet inte ens om allt får plats i dem). Jag vet inte vad det får för effekter, men om medlemmarnas cookies växer från att ha tre variabler till femhundra så blir det ju bra mycket mer in-trafik för siten, uttrafiken ökar ju också för den delen, även om det kanske spelar mindre roll.
Men jag kanske får tänka om, jag har hittat mina metoder som har vart bra för tillfället och som har gett mig bra lösningar, men de kan ju vara sämst i världen på sikt.
Så kluven jag blir.
Men vad finns det för bra metod för att lagra sessioner ( inkluderande datan) på servern?
För ni tänker väl er inte att sessionsvariablerna ligger i databasen antar jag?