Rekrytera folk som har gått lämpliga högskole och universitetsutbildningar. Det är ett ytterst begränsat fåtal kvinnor som sysslar med it som hobby tyvärr. Däremot finns det ett gäng som ser det som yrke. Du kan nog även hitta kvinnliga it-intresserade via tex Annica tigers blogg och Susnet. Den enda tjejen jag har haft kontakt med som jobbar på samma sätt som "oss" är Agnetha på sajberia.se. Och om hennes intresse för IT har det ju tom skrivits tidningsartiklar om.
Att nå svenska talanger, det beror på vad du menar. Från LiU har jag erfarenheten av att det finns så galet jobbigt duktiga människor som kan lära sig precis allt de bara tittar på. Som en liten anekdot kan jag berätta om en klasskamrat jag läste ett par kurser ihop med;
Jag har under flera år (yes, thats right) till och från försökt lokalisera en deadlock-bugg i en mjukvara som min far tillhandahåller. Från början i klientkoden, sedan i protokollspecifikationen och slutligen i serverside-koden som är utvecklad i början av nittiotalet i C. Hursomhelst så är poängen att jag har spenderat åtskilliga arbetsmånader med att läsa kod, dokumentation (jag hade pärmar med källkod och protokoll-specifikationer som jag mer eller mindre kunde på mina fyra fingrar). Min gode vän kommer hem till mig sitter brevid mig ett par dagar medans vi felsöker, efter fyra-fem dagar hittar han bättre i koden än mig. Nu är det inte så att jag utger mig för att vara någon superbra programmerare på den nivån, men jag har trots allt lite koll. Faktum kvarstår att han var en otrolig hjälp. Han tog examen för nåt halvår sen och jobbar på ericsson som Configuration manager.
I mina referensramar finns allt från demokodare, unixhackare, webbkonsulter, tekniker etc - så jag kan med gott samvete säga att om du anställer folk som har gått ut de datorvetenskapliga utbildningar från landets universitet och samtidigt kan upprätthålla en konversation medans ni tar en kopp kaffe (det är det inte alla som kan

) så är det en duktig person. Sen om de är kreativa, inspirerande och uppfinningsrika är en helt annan sak. Det finns riktiga kostymnissar där också..