Citat:
Originally posted by wizzo@Dec 20 2006, 23:41
Hypotetiskt sett om man skulle göra en Youtube i Sverige.
1.)
Vart går man och köper bandbredden el. man kanske införskaffar hårdvaran först som klarar si och så mycket 100 mbit dedikerat ? (jag kan inte mycket om server branschen, så mina frågor kommer inte vara riktigt sammanhängande inser jag, men hoppas ni kan fylla ut mina luckor.)
2.)
Jag har vid ett tillfälle blivit upplyst av en serverkille att man inte bara kan smälla upp servrar för att göra affärrer på, utan man måste först fixa en kommersiell lina. Vad menade han med det och hur går man tillväga för att fixa en kommersiell lina?
|
Inte relaterat till tråden är det? Du pratar om att en helt vanlig server bara, du köper en server och du sätter den i en colo eller hyr en dedikerad server som alla vi andra.
Börjar smått, ingen som går och köper en serverpark för en halv miljon precis utan att ha testat lite först. Eller ja, har du ett multimiljonföretag i baken så visst kanske men det betvivlar jag med det inlägget.
"kommersiell lina?" Du skojar va? Den uppkoppling du har hemma är privat och där får du inte driva några servrar eller sälja tjänster, ganska självklart. Hyr du en server eller bandbredd hos en leverantör/webhotel får du i princip göra vad du vill med den. Crystone, Bahnhof, Patrikweb, FS-data, PRQ är bara några få av de hundratals leverantörer som kan leverera det du söker.