Citat:
Men det här med att sessioner lagras fysiskt, det borde väl gå att göra så att de delas mellan flera datorer? eller att de raidas eller nåt. Jag menar, databasservern kommer ju också vara på en annan burk, så att hämta info ifrån en databas från en annan burk, eller hämta sessionsinformation borde ju vara ungefär same shit. Så utan att ha inblick i hur det verkligen fungerar så tycker jag att det borde vara soft även med sessioner.
|
Hmm jo det går väl men det känns enklare att dela sessioner mellan olika burkar om sessionerna ligger på en db, känns rätt bökigt/långsamt att hämta sessionsdata från en annan burk om man inte gör ett db anrop..
Ett alternativ är att köra sticky sessions, om man ska ha sessioner lagrade på varje server i ett kluster,men då måste klienten hela tiden köra mot samma server
och lastbalanseraren ha koll på vilken server en viss request ska gå mot..
Men om du ska ha maximal pestanda, default blir det en läsning /skrivning mot filsystemet med vanliga default sessions inställningen, vilket inte är helt optimalt
Tror det går snabbare att lagra sessionerna i en MYSQL MEMORY (HEAP) tabell så man slipper just disk I/O utan kör mot minnet, även om jag inte har gjort prestanda mätningar..
(Det går ju att använda default sessions och köra mot db om man ändrar i session_set_save_handler())
"Shared memory managed sessions" finns det nåt som heter om man ska spara sessioner i minnet men de är inte helt tillförlitliga (enligt php.net)